15 Απρ 2011

Bιολογικά = Συμβατικά




 

Πτωτική πορεία έχει χρόνο με το χρόνο ο αριθμός των βιοκαλλιεργητών και των βιοκτηνοτρόφων στη Μεσσηνία, καθώς οι περισσότεροι εγκαταλείπουν όταν τελειώσει η επιδότηση του προγράμματος στο οποίο έχουν ενταχθεί. Χωρίς οικονομική ενίσχυση, δεν τους συμφέρει να συνεχίσουν, αφού δε βρίσκουν αγορά για να πουλήσουν το προϊόν τους σε τιμές βιολογικού, οπότε αναγκάζονται να το διαθέτουν ως συμβατικό!
 
Ενδιαφέροντα στοιχεία για το θέμα παρουσίασε προχθές σε σχετική ημερίδα του Δήμου Καλαμάτας ο γεωπόνος Αριστείδης Παπανικολάου από τη Διεύθυνση Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής της Περιφερειακής Ενότητας Μεσσηνίας.

Μόνο 5 βιοκτηνοτρόφοι
Εντυπωσιακό είναι το παράδειγμα των βιοκτηνοτρόφων. Ενώ το 2004 στη Μεσσηνία ήταν 18 άτομα, σήμερα έχουν απομείνει 5. Οι υπόλοιποι, όταν έληξε το 5ετές επιδοτούμενο πρόγραμμα στο οποίο είχαν ενταχθεί, αποχώρησαν από τη βιολογική κτηνοτροφία. 
Ο ένας λόγος ήταν ότι δεν μπορούσαν να πουλήσουν το προϊόν τους. «Μόνο μία μονάδα από τη Μεσσηνία έχει κάνει συμβόλαιο με μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, όπου διαθέτει βιολογικό χοιρινό κρέας. Οι υπόλοιποι, που έχουν κυρίως κατσίκια και αρνιά, τα δίνουν ως συμβατικά» λέει ο κ. Παπανικολάου και συμπληρώνει: «Ο κανονισμός για το βιολογικό κρέας ορίζει ότι πρέπει να πωλείται τυποποιημένο. Οι Έλληνες δεν έχουμε μάθει να αγοράζουμε συσκευασμένο κρέας, ιδίως όταν πρόκειται για αρνί ή κατσίκι. Έχουμε συνηθίσει να το βλέπουμε κρεμασμένο στο τσιγκέλι. Έτσι, το βιολογικό δεν έχει ζήτηση και οι κτηνοτρόφοι το δίνουν σαν συμβατικό».
Ο δεύτερος λόγος που οδήγησε βιοκτηνοτρόφους να σταματήσουν, ήταν ότι η Μεσσηνία δεν είχε πιστοποιημένο σφαγείο για να δέχεται ζώα βιολογικής κτηνοτροφίας. «Για παράδειγμα, ξεκίνησαν μερικοί κτηνοτρόφοι με βιολογικά μοσχάρια στη Μάνη, αλλά έπρεπε να τα μεταφέρουν στην Τρίπολη για σφάξιμο. Τα πήγαν μία φορά, τα πήγαν δύο, όμως το κόστος ήταν μεγάλο. Δε μπορείς να παίρνεις τα μοσχάρια από τη Μηλέα της Μάνης και να τα πηγαίνεις στην Τρίπολη. Δε συνέφερε και τα παράτησαν».

Βιολογικό λάδι με 2,10 το κιλό!
Πρόβλημα στο να διαθέσουν το προϊόν τους αντιμετωπίζουν και οι παραγωγοί βιολογικού ελαιολάδου. Η δυσκολία στην αγορά έχει ενταθεί τα τελευταία δύο χρόνια, με αποτέλεσμα από τους 1.600 περίπου τόνους που παράγονται στη Μεσσηνία, ένα μεγάλο μέρος να πωλείται ως συμβατικό. 
«Η κατάσταση επιδεινώθηκε την τελευταία διετία, με τη γενικότερη κρίση στο λάδι. Οι έμποροι δε ζητάνε πια βιολογικό ή ζητούν πολύ λίγες ποσότητες. Αυτοί που αγόραζαν βιολογικό από τους παραγωγούς μας, αγοράζουν πλέον λιγότερο, που σημαίνει ότι έχουμε χάσει αγορές στο εξωτερικό. Μέχρι πρότινος υπήρχε κίνηση και το βιολογικό ήταν ακριβότερο. Η τιμή παραγωγού κανονικά είναι γύρω στα 2,80 με 3,00 ευρώ το κιλό, αλλά μπορεί να το πουλήσουν και 2,20 ή 2,10 (όσο έχει το συμβατικό). Για παράδειγμα, οι περσινοί παραγωγοί, επειδή περίμεναν να πάρει μια τιμή, το κράτησαν μέσα, έφτασε ο Σεπτέμβριος, δεν υπήρχε ζήτηση και το έδωσαν όσο όσο. Τους το πήραν με 2 ευρώ, βιολογικό λάδι! Και τώρα υπάρχει μεγάλο απόθεμα βιολογικού, το οποίο δεν έχει ζήτηση. Δεν υπάρχει και μια ομάδα βιοκαλλιεργητών να μαζέψει ποσότητες. Είναι διασκορπισμένοι, ο καθένας μόνος του».

Κρίσιμη χρονιά το 2011
Ο κ. Παπανικολάου χαρακτηρίζει τη φετινή χρονιά κρίσιμη, επειδή το 2010 έληξαν τα 5ετή επιδοτούμενα προγράμματα. «Μέχρι το τέλος του 2010 πληρώναμε τους τελευταίους της 5ετίας. Άρα, τώρα είμαστε σε κρίσιμη περίοδο, γιατί όλοι περιμένουν μήπως βγει νέο πρόγραμμα, για να δουν εάν θα συνεχίσουν. Μας έχουν πει ότι θα βγει, αλλά δεν ξέρουμε πότε», λέει ο αρμόδιος γεωπόνος, ο οποίος στην προχθεσινή ημερίδα πρότεινε, επίσης, να δημιουργηθούν στη Μεσσηνία ζώνες βιολογικής καλλιέργειας.
Στόχος, να αποφευχθούν οι επιμολύνσεις. Γιατί, πόσο βιολογικό μπορεί να είναι το ελαιόλαδο που παράγει ένας βιοκαλλιεργητής, όταν το κτήμα του βρίσκεται ανάμεσα σε χωράφια που καλλιεργούνται συμβατικά και ψεκάζονται; «Εάν είχε οριστεί μια ζώνη, θα αποφεύγαμε την επιμόλυνση, αλλά θα μπορούσε να συγκροτηθεί και μια ομάδα βιοκαλλιεργητών, γιατί θα ήταν όλοι συγκεντρωμένοι σε ένα μέρος, που θα στήριζε και θα προωθούσε καλύτερα το προϊόν». 

tharrosnews