29 Αυγ 2010

Τοπικά κολέγια (community colleges)

Ερχονται ΤΕΙ... δύο ταχυτήτων

Στην πρώτη ταχύτητα εντάσσονται τα υψηλόβαθμα και δημοφιλή και στη δεύτερη τα χαμηλόβαθμα, παίρνοντας τη μορφή τοπικών κολεγίων«E» 28/8
mail to Εκτυπώστε το Αρθρο Μεγαλύτερα Γράμματα Μικρότερα Γράμματα


Σχέδιο για Τεχνολογικά Ιδρύματα «δύο ταχυτήτων» και αξιοπρεπή μορφωτική διέξοδο στους χαμηλόβαθμους μαθητές ετοιμάζει η κυβέρνηση, μετά το πρωτοφανές «κράχ» των βάσεων 2010. Δεκάδες σχολές χαμηλής ζήτησης των ΤΕΙ, στις οποίες είτε εισήχθησαν κάποιοι από τους 19.281 που έγραψαν κάτω από «10» είτε δεν προτιμήθηκαν από κανέναν, με αποτέλεσμα τις 4.108 κενές θέσεις τους, θα κατέβουν εκπαιδευτικό επίπεδο και θα αποτελέσουν τον «μεταλυκειακό πυλώνα».

ΥΠΟΛΟΙΠΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ
Ερχονται ΤΕΙ... δύο ταχυτήτων
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», το υπουργείο Παιδείας μελετά τα εξής:
1 Τη δημιουργία μιας ενδιάμεσης εκπαιδευτικής βαθμίδας, που θα λειτουργεί ως «γέφυρα», μεταξύ της δευτεροβάθμιας και της ανώτατης εκπαίδευσης. Στη νέα μεταλυκειακή βαθμίδα θα ενταχθούν όλα τα ΤΕΙ ή ενδεχομένως και κάποια ΑΕΙ, χαμηλής ζήτησης. Θα πάρουν τη μορφή τοπικών κολεγίων και η εισαγωγή σε αυτά θα γίνεται μόνο με τον βαθμό του απολυτηρίου (στα τοπικά κολέγια θα μπορούν να ενταχθούν και τα ΙΕΚ).
2 Τα δημοφιλή ΤΕΙ παραμένουν στο επίπεδο της ανώτατης τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και σε αυτά θα επιτρέπεται η οριζόντια κινητικότητα με τα ΑΕΙ.Τα χαμηλόβαθμα ΤΕΙ, όμως, αλλάζουν επίπεδο και ενσωματώνονται στο ενδιάμεσο μεταλυκειακό στάδιο Δηλαδή δημιουργούνται ΤΕΙ «δύο ταχυτήτων»: για υψηλόβαθμους και για χαμηλόβαθμους..
3 Οι απόφοιτοι των τοπικών κολεγίων θα μπορούν να «ανέβουν εκπαιδευτικό επίπεδο», δίνοντας εσωτερικές εξετάσεις στη σχολή που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους (είτε αυτή είναι ΑΤΕΙ, είτε ΑΕΙ). Δίδεται, επίσης, η δυνατότητα κινητικότητας μεταξύ όλων των βαθμίδων του εκπαιδευτικού συστήματος.
Το σημαντικότερο κομμάτι των ριζικών αλλαγών που έρχονται στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ-ΤΕΙ για το 2013 είναι αυτό της αναδιοργάνωσης της μεταλυκειακής βαθμίδας. Οι επιλογές των υποψηφίων θα αυξηθούν σημαντικά, ενώ την ίδια στιγμή θα απεγκλωβιστούν οριστικά χιλιάδες νέα παιδιά από ένα σύστημα που επιβραβεύει μόνο τους πολύ καλούς, ενώ όλους τους υπόλοιπους τους ρίχνει στον... Καιάδα. Θα αποφορτίσει τις σπουδές στο λύκειο από το άγχος των εισαγωγικών εξετάσεων, αφού όλοι θα έχουν πρόσβαση στα κολέγια, χωρίς εξετάσεις. Με δεδομένο ότι θα μπορούν να εγγραφούν σε αυτά όλοι οι ενδιαφερόμενοι, θα μειωθεί σημαντικά και η ανάγκη προσφυγής στα φροντιστήρια.
Ο πήχης
Στην ουσία, αντί να μπει βαθμολογική βάση στους υποψηφίους, μπαίνει στα τμήματα των ΤΕΙ, που διαχωρίζονται, σε αυτά που περνούν τον «πήχη» και σε αυτά που υποβιβάζονται. Τα χαμηλόβαθμα τμήματα μπορεί μεν να κατεβαίνουν ξανά στη σκάλα που βρισκόταν πριν από την «ανωτατοποίησή τους», αλλά αυτή η υποβάθμιση είναι και η σωτηρία τους. Αντί να βάλουν λουκέτο περισσότερες από 100 σχολές των ΤΕΙ και ορισμένες των ΑΕΙ, «μεταμορφώνονται» σε τοπικά κολέγια και συνεχίζουν να παρέχουν εκπαιδευτικό έργο στους λιγότερο ικανούς μαθητές.
Η πρώτη αναφορά στη δημιουργία τοπικών κολεγίων και στην Ελλάδα είχε γίνει το 1995 από τον πρωθυπουργό Γιώργο Παπανδρέου. Σήμερα για την κατάθεση μιας ολοκληρωμένης αντίστοιχης πρότασης εργάζεται ο υφυπουργός Παιδείας, Γιάννης Πανάρετος. Ο ίδιος, αναφερόμενος στα πλεονεκτήματα μιας τέτοιας διεξόδου, λέει σχετικά: «Τα νέα παιδιά θα έχουν τη δυνατότητα σε ένα ή δύο χρόνια να διαπιστώσουν αν πραγματικά έχουν τις δυνατότητες να ακολουθήσουν πανεπιστημιακές σπουδές ή -σε αντίθετη περίπτωση- αν είναι προτιμότερο να επιδιώξουν μια επαγγελματική κατάρτιση.
Θα αποκλιμακωθεί έτσι ο «πληθωρισμός» στη ζήτηση πανεπιστημιακών σπουδών. Μετά το τέλος της φοίτησης στα τοπικά κολέγια, όσοι επιλέξουν να μην ακολουθήσουν πανεπιστημιακές σπουδές -ή αντιληφθούν ότι δεν έχουν τις δυνατότητες για κάτι τέτοιο- θα αποκτούν έναν χρήσιμο τίτλο σπουδών.
Τι είναι τα τοπικά κολέγια
Ενας θεσμός που ανθεί ιδιαίτερα στις ΗΠΑ και την Αυστραλία
Τα τοπικά κολέγια (com?munity colleges) ξεκίνησαν το 1908 στην Αμερική και την Αυστραλία. Συνολικά στις ΗΠΑ υπάρχουν περίπου 800. Η Καλιφόρνια είναι η πολιτεία με τα περισσότερα (110). Το 2009 σπούδαζαν στα κολέγια 2,89 εκατ. φοιτητές.
Τα τοπικά κολέγια είναι ουσιαστικά «μεταβατικά» ιδρύματα. Η εισαγωγή σε αυτά γίνεται ελεύθερα. (Δεν υπάρχουν κανενός είδους εξετάσεις. Μπορεί να γραφτεί όποιος έχει τελειώσει τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση). Οι σπουδές είναι εξαμηνιαίες (π.χ. για οικοδόμους), μονοετείς, διετείς, ή τριετείς και όλα είναι δημόσια (δεν υπάρχουν ιδιωτικά). Στο τέλος, όλοι όσοι ολοκληρώνουν τις σπουδές τους αποκτούν τίτλο σπουδών. Οσοι θέλουν να «μεταπηδήσουν» (transfer) σε πανεπιστήμια, πρέπει να συμπληρώσουν τον διετή κύκλο σπουδών. Περίπου το 1/3 των φοιτητών τα επιλέγει για επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση.
Απορρόφηση
Το πρώτο έτος σπουδών προσφέρει γενική εκπαίδευση (κάτι όπως το πρώτο έτος του πανεπιστημίου). Στο δεύτερο, όσοι θέλουν να μεταπηδήσουν στο πανεπιστήμιο εξακολουθούν τη γενική εκπαίδευση.
Τα κολέγια αυτά τα επιλέγουν όσοι θέλουν να πάρουν επαγγελματική τεχνική εκπαίδευση και κατάρτιση, αλλά και όσοι επιθυμούν να συνεχίσουν στο πανεπιστήμιο, αλλά δεν πέτυχαν στην πρώτη τους προσπάθεια.Τα πανεπιστήμια απορροφούν ένα πολύ μεγάλο μέρος των αποφοίτων αυτών των κολεγίων.
Είναι εντυπωσιακό ότι περισσότεροι από το 1/3 των φοιτητών του Πανεπιστημίου του Berkeley είναι απόφοιτοι των κολεγίων! Το ποσοστό αυτών που εγγράφονται στα πολιτειακά πανεπιστήμια (California State Universities) κυμαίνεται από 40-50%! Αυτήν τη στιγμή το 70% των προπτυχιακών φοιτητών στην Καλιφόρνια φοιτούν σε τοπικά κολέγια (το αντίστοιχο ποσοστό σε όλη την Αμερική είναι 40%).
Η διαδρομή τοπικό κολέγιο-πανεπιστήμιο είναι και μία από τις χαρακτηριστικότερες εκφάνσεις της κινητικότητας μεταξύ βαθμίδων της εκπαίδευσης στις ΗΠΑ.
ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ
bibian@pegasus.gr



ΣΧΟΛΙΟ ...

ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΑΥΤΑ ΤΑ ΛΕΕΙ ΕΝ ΟΨΕΙ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΕΚΛΟΓΩΝ, ΚΑΙ ΓΙΑ ΝΑ ΜΕΙΩΣΕΙ ΤΙΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΑΠΟΡΡΟΙΑ ΤΗΣ ΦΑΕΙΝΗΣ ΙΔΕΑΣ ΤΗΣ Κ. ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΔΙΑ ΒΙΟΥ...ΓΙΑ ΤΗ ΒΑΣΗ ΤΟΥ 10. ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΙΠΟΤΑ, ΓΙΑΤΊ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΘΑ ΕΊΝΑΙ ΣΑΝ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΩΝ 100 ΗΜΕΡΩΝ, ΤΟΥ ΠΡΩΘΥΠΟΥΡΓΕΥΩΝΤΟΣ. ΑΝ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΚΑΤΙ, ΑΣ ΒΓΑΛΕΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΝΑ ΚΡΑΤΗΣΕΙ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΠΤΥΧΙΟΥΧΟΥΣ, ΠΟΥ ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΥΟΥΝ ΟΜΟΘΥΜΑΔΟΝ, ΠΕΙΘΩΝΤΑΣ Ο ΕΝΑΣ ΤΟΝ ΑΛΛΟΝ. ΑΣ ΤΟΥ ΔΙΔΑΞΕΙ ΝΑ ΠΑΝΤΡΕΥΟΥΝ ΚΟΡΕΣΜΕΝΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΟΥΣ, ΝΑ ΕΧΟΥΝ ΟΡΑΜΑ, ΦΑΝΤΑΣΙΑ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ, ΝΑ ΠΑΡΑΓΟΥΝ ΙΔΕΕΣ ΚΑΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ Η ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ 70 ΝΑ ΒΡΙΣΚΟΥΝ ΔΟΥΛΕΙΑ ΜΕ ΕΝΑ ΠΤΥΧΙΟ ΚΑΙ 2 ΜΕΤΑΠΤΥΧΙΑΚΑ. ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΠΙΘΑ, ΠΙΣΤΗ, ΘΕΛΗΣΗ. ΕΚΕΙ ΠΟΥ ΘΑ ΠΑΝΕ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΔΕΝ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΡΟΔΙΝΑ. ΥΠΕΡ ΚΑΙ ΚΑΤΑ ΘΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΑΛΙ. ΑΣ ΤΟΥΣ ΔΙΔΑΞΕΙ ΟΤΙ ΑΝ ΟΙ ΗΡΩΕΣ ΕΓΚΑΤΕΛΕΙΠΑΝ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΣΤΑ ΔΥΣΚΟΛΑ, ΔΕΝ ΘΑ ΥΠΗΡΧΑΝ ΕΛΛΗΝΕΣ ΚΑΘΟΛΟΥ ΣΕ ΤΟΥΤΗ ΤΗ ΓΗ. ΤΑ ΡΩΤΑΩ ΑΥΤΑ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΑΝ Η ΕΛΛΑΔΑ ΑΝΑΚΑΜΨΕΙ(ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ ΕΙΝΑΙ) ΘΑ ΕΡΘΟΥΝ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥς ΕΔΩ ΝΑ ΖΗΣΟΥΝ; ΣΤΗ ΠΑΤΡΙΔΑ ΤΟΥΣ ΘΑ ΛΕΝΕ ΜΕΤΑ; ΤΙ ΚΑΝΕΙ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΓΙΑ ΑΥΤΟ; ΜΗΠΩΣ ΤΟ ΕΠΙΔΙΩΚΕΙ ΕΠΙ ΠΛΕΟΝ; ΝΑ ΕΡΗΜΩΣΕΙ Η ΧΩΡΑ ΑΠΟ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ;ΓΙΑΤΊ ΔΕΝ ΑΝΤΙΣΤΕΚΟΝΤΑΙ;